Rozmowa z Mikołajem Stebleckim, prezesem Smeg Polska
- Smeg istnieje od 60 lat, obecnie jest firmą globalną, która zdobywa nowe rynki. Jaka jest filozofia firmy, która wspomaga tak dynamiczny rozwój?
Filozofia marki Smeg zaprezentowana jest hasłowo w naszym logo, czyli „technologia i styl”. A mówiąc bardziej opisowo, nasza filozofia jest wyrazem włoskiego rodowodu oraz prawdziwej pasji do tego, co robimy w naszej codziennej pracy. Smeg stara się identyfikować i odzwierciedlać typowe cechy włoskiego designu, jak odkrywcza elegancja, wyjątkowość i jakość produktów.
Urządzenia Smeg są „migawkami” włoskiego stylu, zarówno lodówki retro z lat 50, jak i piekarniki wykonane w całości ze stali. Urządzenia te wyznaczają współczesne trendy w projektowaniu sprzętu AGD, a także tworzą pozytywną więź emocjonalną z ich użytkownikiem. Więź, która wykracza daleko poza zwykłe zastosowania praktyczne.
W myśl tej filozofii firma zaangażowała do współpracy czołowych projektantów i architektów, którzy tworzą niepowtarzalne urządzenia dla gospodarstwa domowego. Stworzyliśmy również programy do oceny trendów rynkowych i gustów konsumenckich, co w znaczący sposób pomaga nam w zaspokajaniu wyrafinowanych potrzeb naszych klientów.
Firma Smeg cały czas kultywuje tradycje rodzinne, a swoją działalność opiera na sprawdzonych wartościach. Ogromnym kapitałem naszej firmy jest zespół kreatywnych profesjonalistów, dzięki którym z powodzeniem działamy już od ponad 60 lat.
- Od kiedy działacie w Polsce i jaką gamę produktów oferujecie?
Produkty marki Smeg są obecne w Polsce od początku lat 90. Natomiast Smeg Polska Sp. z o.o. powstała w 2014 roku. W gamie produktów oferujemy piekarniki, ekspresy do kawy, urządzenia do gotowania na parze, piekarniki z funkcją mikrofali, płyty grzewcze, kuchnie wolnostojące, okapy kuchenne, z do naczyń, pralki i pralko-suszarki, chłodziarko-zamrażarki, zlewozmywaki oraz baterie.
- Gdzie można nabyć produkty firmy Smeg?
Prowadzimy selektywny kanał dystrybucyjny, a więc nasze produkty można nabyć w wyspecjalizowanych studiach mebli kuchennych, w sklepach AGD, w sklepach internetowych, oraz w firmowym salonie SMEG w Warszawie.
- Na jakich rynkach jesteście obecni i gdzie planujecie dalszą ekspansję?
Smeg istnieje na wielu obcych rynkach, są to przede wszystkim najważniejsze lokalizacje na mapie świata. Obecnie posiadamy 17 spółek zależnych oraz 2 oficjalne przedstawicielstwa. Z duma muszę podkreślić, że jesteśmy obecni na każdym kontynencie. Kolejny etap rozwoju firmy Smeg to przede wszystkim wzmacnianie marki na rynkach, gdzie jesteśmy już obecni.
- Jaka jest kultura korporacyjna firmy, oraz jacy ludzie tworzą międzynarodowy zespół waszej firmy?
Przede wszystkim nie jesteśmy korporacją, lecz dużą firmą rodzinną, która do dzisiaj jest zarządzana przez rodzinę Bertazzoni, założycieli firmy. Dzięki tej ciągłości w zarządzaniu jesteśmy bardzo sprawni i skonsolidowani jako zespół. Właściciele niezwykle dbają o swój zespół i starają się tworzyć dobre i komfortowe warunki pracy dla specjalistów. W firmie bardzo ceni się kreatywność i energię, co jest niezbędne, aby odnosić sukcesy na globalnych rynkach.
- Produkty Smeg są rozpoznawalne ze względu na unikalny i wysmakowany design. Jak przebiega proces tworzenia nowych produktów w firmie i kto się tym zajmuje?
Mamy duże studio projektowe Smeg, które wykonuje pracochłonne badania nad estetyką i stylem nowych produktów. Mamy duże doświadczenie w autorskim projektowaniu sprzętu AGD. Nasze produkty są rozpoznawalne na rynku właśnie dzięki wysmakowanej i nowoczesnej stylistyce. Smeg szczyci się tym, że nie tworzy wyłącznie sprzętu AGD, ale również piękne przedmioty, które wspaniale prezentują się w naszych kuchniach. Nasi projektanci dopracowują każdy detal, co daje w połączeniu z niezawodną technologią produkt najwyższej światowej klasy.
Nasz zespół projektantów jest absolutnie wyjątkowy, ponieważ ma wsparcie międzynarodowej sławy architektów takich, jak Guido Canali, Mario Bellini, Marc Newson, Giancarlo Candeago, czy studia Piano Design. Wiedza, w jaki sposób połączyć technologię ze stylem, jest kluczem do tworzenia produktów, które stają się prawdziwymi ikonami. Należy również dodać, że nasze urządzenie tworzone są z materiałów najwyższej jakości.
- Smeg jest firmą niezwykle innowacyjną, co już miało miejsce w latach 50-tych XX wieku, kiedy powstała nowoczesna kuchenka gazowa z funkcją automatycznego zapalania gazu. Proszę nieco opowiedzieć o innowacjach technicznych w przeszłości i obecnie.
Od początku istnienia firmy kładziono silny nacisk, aby tworzenie i rozwój produktów odbywało się zawsze dwutorowo, czyli z punktu widzenia nowoczesnej technologii oraz wzornictwa. Przez dziesięciolecia Smeg wprowadzał wiele interesujących rozwiązań, które miały na celu uczynienie z codziennych obowiązków kuchennych przyjemności. Obecnie wprowadzamy nowe palniki gazowe, które poprzez swoją innowacyjną konstrukcję są skuteczniejsze w przygotowywaniu potraw. Kolejny przykład to nowości techniczne w zmywarkach – automatyczne otwieranie drzwi, funkcja enersave, system orbitalnego zmywania. I znacznie, znacznie więcej w innych gamach produktowych.
- Smeg znany jest także z wysokiej jakości i niezawodnych technologii zastosowanych w swoich produktach. Jakie reżimy techniczne i jakościowe stosowane są w firmie?
Pracujemy na dwóch systemach jakości – ISO 14001 oraz ISO 9001, które zapewniają nam najwyższą
jakość procesów biznesowych i technologicznych. Mamy obecnie 3 fabryki, gdzie powstają produkty o tej samej najwyższej jakości. Oprócz tego Smeg ma szereg własnych wewnętrznych procedur, które nie pozwalają na żadne kompromisy w zakresie klasy naszych produktów.
- Produkty Smeg są niezwykle intuicyjne w obsłudze. Jak opracowuje się ergonomię produktów Smeg?
Wynika ona z wielu lat doświadczenia i nabytego know-how przy projektowaniu setek produktów. Każde urządzenie jest tak projektowane, aby jak najłatwiej i najszybciej można było przygotować wyśmienite potrawy. Ergonomia w sprzęcie gospodarstwa domowego jest niezwykle istotnym elementem, a my potrafimy stworzyć takie urządzenia, których obsługa daje dużo przyjemności.
- Produkty firmy Smeg są nie tylko funkcjonalne, ale również piękne. Wysmakowany design włoskich stylistów wyczuwalny jest w każdym produkcie. Jak istotna z punktu, widzenia firmy jest właśnie włoska stylistyka?
Styl dla firmy SMEG to dla nas odrębne zagadnienie: to sposób w jaki nasz produkt współgra z otoczeniem i pozwala użytkownikowi na jego swobodną aranżację. Dbałość o szczegóły i rozwiązania stylistyczne urządzeń Smeg pozwalają odzwierciedlić upodobania estetyczne ich nabywców. Urządzenia Smeg znajdują centralne miejsce w samym sercu domu. Kuchnia integruje i staje się dzięki naszych urządzeniom doskonałym tłem dla wyjątkowych i przyjemnych rodzinnych chwil.
- Smeg bardzo mocny nacisk kładzie na ekologię tworzenia i użytkowania swoich produktów. Jak w szczegółach wygląda ekologia w firmie Smeg?
Odpowiedzialność za środowisko naturalne zawsze było priorytetem dla firmy Smeg, co jest widoczne we wszystkich działaniach firmy. Począwszy od siedziby firmy, zaprojektowanej przez włoskiego architekta Guido Canali, która została uznana za jedno z najbardziej innowacyjnych miejsc we Włoszech dzięki inteligentnemu zarządzaniu zużyciem energii, a skończywszy na biurach i budynkach fabrycznych, które zostały wyposażone w jedne z najbardziej nowoczesnych, zautomatyzowanych technologii dostępnych na rynku.
Tak samo dzieje się w przypadku projektowania naszych produktów, które mają być przyjazne dla środowiska. Wysoka wydajność i niskie zużycie energii są cechami wszystkich produktów Smeg. Największy nacisk kładziemy na dobór materiałów takich, jak stal, szkło, aluminium i mosiądz, które mogą być łatwo poddane recyklingowi. W naszych produktach uzyskujemy najwyższą klasę wydajności energetycznej, tak aby pomóc w ochronie środowiska i poprawić jakość życia.
Ponadto Smeg w pełni przestrzega postanowień dyrektyw UE RoHS (Restriction of Hazardous Substances) oraz REACH (rejestracja, ocena, udzielanie zezwoleń i ograniczenia w zakresie stosowania substancji chemicznych), idąc znacznie dalej niż tylko wymagania minimalne.
Dla firmy Smeg ekologia nie tylko oznacza produkowanie urządzeń, które mają możliwie niewielki wpływ na środowisko naturalne, ale także utworzenie takiego procesu produkcyjnego, który odzwierciedla lub nawet wyprzedza obowiązujące normy ochrony środowiska. Niewątpliwie jest to trudne wyzwanie, ale Smeg stawia sobie to za najwyższy priorytet.
- Smeg ma dużą paletę produktów. Które linie produktowe są najmocniej rozwijane przez firmę i czy planowane jest wprowadzanie nowych produktów?
Wśród klientów Smeg kojarzony jest przede wszystkim z produktów z kolekcji Cortina, Coloniale, czy też chłodnictwa Retro 50’s, gdzie jesteśmy niekwestionowanym leaderem w Polsce. Natomiast chcemy położyć nacisk na promocję i sprzedaż innych kolekcji, których łącznie jest aż osiem. Głównie będą to kolekcje linii nowoczesnych, czyli Linea oraz Classica, co wynika ze specyfiki polskiego rynku oraz oczekiwań konsumentów. Natomiast pod koniec 2015 roku chcemy wprowadzić ultranowoczesną kolekcję Dolce Stil Novo.
- Produkty firmy Smeg są trwałe bezpieczne. Jednak czasami potrzebny jest serwis, jak działa w polskim przedstawicielstwie firmy?
Uważamy, że usługi „after-sale” są kluczowym czynnikiem sukcesu, dlatego też stale podnosimy jakość oferowanych usług. Chcemy zapewnić każdemu klientowi Smeg należytą opiekę oraz być w pełni profesjonalnym gwarantem swoich produktów. Serwis jest dla nas jednym z priorytetów i tutaj, podobnie jak w przypadku projektowania, technologii i ekologii, nie uznajemy żadnych kompromisów.
- Jakie są plany rozwojowe Smeg na polskim rynku na najbliższe 5 lat?
W ciągu 5 lat chcemy przede wszystkim wzmocnić świadomość marki Smeg wśród grupy docelowej/ potencjalnych klientów. Co więcej, chcemy być postrzegani jako marka, która daje pełne zadowolenie i pozwala realizować wiele wspaniałych przepisów kulinarnych i niezawodnie pomagać w codziennych obowiązkach domowych.
Dziękuję za rozmowę
Piotr Kwiatkowski
www.smeg.pl
HomeSquare.pl
to nowoczesny portal architektoniczny skupiający topowych polskich architektów, designerów i profesjonalistów projektowania wnętrz. Jako przewodnik „po nastrojach wnętrzarskich” prezentujemy również produkty prestiżowych marek – polskich i światowych. Dzięki nam przekonasz się, dlaczego warto postawić na jakość i na dobrą markę. Znajdziesz tu niepowtarzalne wzory produktów i prawdziwe „ikony designu”.