Przełom w modzie to nie tylko krótsze serie, ale przede wszystkim kolekcje projektowane z uwzględnieniem proekologicznych rozwiązań. Świadome sięganie do tradycyjnego rzemiosła i korzystanie z małych manufaktur, które swoją produkcję opierają często na wielopokoleniowym doświadczeniu i pracy ludzkich rąk.
Ręcznie „heklowane” (robione na szydełku) koniakowskie koronki i kapelusze wykonane na zamówienie projektantki Beaty Bojdy w Skoczowskiej Fabryce Kapeluszy „Polkap” są tematem sesji „Koronkowa robota”. Połączenie tych elementów z ubraniami „z drugiej ręki”, które projektantka zdekonstruowała i przerobiła – pokazują, że można tworzyć modę, nie degradując środowiska.
Beata Bojda studiowała wzornictwo w łódzkiej Wyższej Szkole Sztuki i Projektowania i już wtedy, a może dlatego – była pewna, że wybór tego kierunku był przemyślaną decyzją i idealnie uzupełniał dotychczasową pracę – projektantka od prawie dwudziestu lat jest makijażystką i stylistką. Pochodzi z małego miasteczka na Śląsku Cieszyńskim i od dziecka stykała się ze sztuką ludową. Ręcznie robione serwetki z koniakowskiej koronki ozdabiały stoły i przeszklone kredensy. Wyciągało się je jedynie na święta i wielkie okazje. Na wiejskie festyny, dożynki i święta kobiety ubierały tradycyjne stroje cieszyńskie z misternie haftowanymi żywotkami i czepcami z niezwykle dekoracyjnym czółkiem. Były one bardzo często robione właśnie z koronki koniakowskiej. Ten bezpośredni kontakt ze sztuką ludową, rękodziełem i ludowością w ogóle, spowodował, że już będąc na drugim roku studiów, postanowiła wykorzystać te elementy w swoich projektach. Jej duży projekt „Etno by Beata Bojda” to cykl, w tej chwili prawie 30 kobiecych portretów w przeskalowanych koronach z krepinowych kwiatów. Bajecznie kolorowe kostiumy, biżuteria z całego świata oraz artystyczne makijaże to tylko krótka charakterystyka projektu, który doczekał się kilku wystaw i wielu publikacji. Beata Bojda pokazała Etno w the Brick Lake Gallery w Londynie, w Paryżu w ramach polskich dni, w Bielskiej Galerii BWA, w Muzeum w Rybniku oraz w Galerii Trzecie Oko w Krakowie.
Obecnie projektantka przygotowała dwie kolekcje: jedna z koronki koniakowskiej, którą w całości uszydełkowały koniakowskie koronczarki oraz Etno, które będą elementem reprezentującym Śląsk na EXPO w Dubaju. „Koronkowa robota” jest właśnie taką zapowiedzią tego, co będzie można zobaczyć już niebawem. Idealne połączenie ludowego rękodzieła i nowoczesnej mody.
Beata Razmuk
koncepcja i produkcja sesji – Beata Bojda, Adam Słowikowski
makijaż/stylizacja – Beata Bojda
wszystkie kostiumy i nakrycia głowy zaprojektowała Beata Bojda
elementy koronki koniakowskiej wykonały koniakowskie koronczarki
kapelusze wykonała Skoczowska Fabryka Kapeluszy POLKAP / projekt – Beata Bojda
fotografował – Adam Słowikowski
modelka – Irena Jankowska